Veelgestelde vragen

FAQ – Veelgestelde vragen

Gebruikmaken van Den Haag Doet Burenhulp is eenvoudig. Loopt u toch ergens tegenaan, dan kunt hier terecht voor de meest voorkomende vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op via 070 - 205 3333 of loop binnen bij een Servicepunt XL bij u in de buurt.

Registreren

  1. Voor wie is Den Haag Doet Burenhulp bedoeld?

Alle inwoners van Den Haag kunnen zich aanmelden voor Den Haag Doet Burenhulp. Het is belangrijk dat u weet dat het gaat om kleine klusjes, zoals de hond uitlaten of helpen met computerproblemen. Dit platform is niet bedoeld voor structurele thuiszorg, hoewel u natuurlijk altijd zelf langetermijnafspraken kunt maken als u en uw vrijwilliger/hulpzoeker dat beiden willen.

  1. Zien anderen mijn gegevens?

Uw gegevens houden we zo veel mogelijk privé. Op de website is daarom alleen uw vraag en uw wijk zichtbaar. Pas wanneer we een 'match' hebben (tussen iemand die hulp vraagt en iemand die hulp biedt), wisselen we contactgegevens uit. Houdt u uw gegevens liever privé? Dan bemiddelt een Servicepunt XL bij het maken van de afspraak. Meer informatie vindt u in het privacystatement van Den Haag Doet.

  1. Moet ik betalen voor dit platform of voor een klus?

Nee, het gebruik van dit platform is gratis en we werken uitsluitend met vrijwilligers. Wel bent u zelf verantwoordelijk voor de eventuele onkosten die bij een klus komen kijken. Denk aan de aanschaf van schroeven wanneer iemand een schilderij ophangt. Wie de klus op het platform plaatst, betaalt de onkosten.

  1. Mijn activatielink werkt niet. Wat nu?

Na het aanmaken van een account krijgt u een e-mail met een activatielink. Heeft u deze niet ontvangen, controleer dan ook uw map met ongewenste mail. Neem anders contact op via de helpdesk via 023-527 36 66.

  1. Hoe verwijder ik mijn account?

Op dit moment kunt u uw account alleen verwijderen door contact op te nemen met een Servicepunt XL.

  1. Kan ik iemand anders aanmelden als hulpzoekende?

Dat kan. We vragen u deze persoon telefonisch te registreren via het dichtstbijzijnde servicepunt. Weet u niet waar een servicepunt bij u in de buurt zit, bel dan naar 070-205 33 33. Zij verbinden u door. Het servicepunt kan met u afstemmen in welke gevallen u als contactpersoon optreedt. Kijkt u hier voor een overzicht van de servicepunten XL.

  1. Kan ik mij zowel als vrijwilliger als hulpzoekende aanmelden?

Kunt u hulp gebruiken, maar heeft u zelf ook veel te bieden? Dan mag u zich uiteraard in beide categorieën aanmelden! U vult daarvoor eerst het registratieformulier in. Vervolgens kunt u in uw profiel zowel klussen plaatsen als oppakken. Dit doet u via ‘Mijn aanbod’ en ‘Mijn vragen’.

Een klus plaatsen/oppakken

  1. Hoe weet ik dat iemand die mij komt helpen betrouwbaar is?

Wij controleren aanmeldingen van nieuwe mensen die hulp bieden. Wij bellen nieuwe 'hulpbieders' steekproefsgewijs voor een kennismaking. Hulpbieders kunnen zich legitimeren met de persoonlijke Burenhulp-pas. U kunt daarom vragen. Staat er iemand op een ander moment aan de deur en is dat niet op het afgesproken tijdstip? Dan adviseren wij u hem/haar niet binnen te laten en direct contact op te nemen met de helpdesk bij u in de buurt. Den Haag Doet Burenhulp werkt niet met Verklaringen Omtrent Gedrag (VOG). U bent zelf verantwoordelijk voor het aangaan van een contact met een inwoner of buur. Twijfelt u over uw hulpbieder? Neem gerust contact op met het Servicepunt XL bij u in de buurt.

  1. Welke veiligheidsmaatregelen kan ik zelf treffen?

Vraag een vertrouwd persoon aanwezig te zijn, als u zich kwetsbaar voelt. Geef nooit uw persoonlijke gegevens aan de hulpbieder. Denk aan pincodes, bankgegevens, DigiD, paspoort, rijbewijs, huissleutel, etc. Ook als u zelf hulpbieder bent, is het belangrijk dat u geen persoonlijke gegevens aanneemt van de hulpvrager.

  1. Er zijn geen klusjes in mijn buurt. Wat nu?

Op Den Haag Doet Burenhulp kunt u op 2 manieren zoeken naar klusjes: door een postcode in te vullen of door te kijken in de lijst met openstaande verzoeken. Levert dit niets op? Dan kunt u contact opnemen via 070 - 205 33 33 of binnenlopen bij een van onze servicepunten.

  1. Moet ik iets terugdoen als ik iemand mij heeft geholpen?

Nee, dat is niet nodig. De vrijwilligers van Burenhulp melden zich aan omdat zij het leuk en gezellig vinden om iets voor een ander te doen. Vaak kost een klusje hen weinig moeite, bijvoorbeeld omdat ze toch al te veel koken. Daarbij laten wij onze waardering al blijken door middel van de Burenhulp-pas. Hiermee krijgen vrijwilligers korting in verschillende winkels, restaurants en cafés in Den Haag. Als hulpzoekende krijgt u deze kortingen overigens ook: we zijn immers óók heel blij dat u van Burenhulp gebruik maakt! Naast ons eigen Burenhulp-waarderingssysteem mogen vrijwilligers een cadeau uitzoeken in de Webwinkel voor vrijwilligers van Den Haag Doet.

Problemen

  1. Waar kan ik een storing van de website melden?

Werkt de website niet naar behoren? Dan kunt u dit doorgeven via 070-205 33 33.

  1. Waar kan ik misbruik melden?

Heeft u slechte ervaringen met Burenhulp? Dan treffen we graag maatregelen. U kunt uw klacht doorgeven via 070 - 205 3333 of door ons te bezoeken in een Servicepunt XL. We gaan vertrouwelijk en zorgvuldig met uw melding om. Indien nodig zullen we u per e-mail of telefonisch om aanvullende informatie vragen, en u op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen.

  1. Kan ik bij schade een beroep doen op mijn verzekering?

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Helpt u iemand en valt er iets kapot? Dan is de schade meestal gewoon via uw WA-verzekering of de gemeentelijke vrijwilligersverzekering gedekt. Uw verzekeringsmaatschappij kan u hier meer over vertellen.

Overig

  1. Wat is Burenhulp?

Den Haag Doet Burenhulp brengt vraag en aanbod in de wijk bij elkaar. Het gaat hierbij om kleine hulpvragen, zoals het doen van een boodschap, helpen met computerproblemen, de hond uitlaten of een schilderij ophangen. Een klus plaatsen of oppakken is altijd eenvoudig en vrijblijvend.

  1. Hoe vind ik een Servicepunt XL bij mij in de buurt?

Door heel de stad zijn Servicepunten XL te vinden.

  1. Ik wil anderen vertellen over Den Haag Doet Burenhulp. Hoe kan ik dat het beste doen?

Dat vinden we leuk om te horen! We hebben materiaal beschikbaar, zoals logo’s en flyers. Bel daarvoor met 070-205 3333 of kom langs in een van onze servicepunten.

  1. Ik heb een idee voor de website. Hoe kan ik dit laten weten?

We staan altijd open voor suggesties ter verbetering van onze website. U kunt uw ideeën doorgeven via burenhulp.denhaag@xtra.nl en tel. 070 205 33 33.

  1. Ik heb een andere vraag. Hoe kan ik die stellen?

Voor alle andere vragen kunt u terecht op 070 205 33 33.

Algemeen

Hoe kan ik mij aanmelden als vrijwilliger?

  1. Ga naar Inloggen of klik op "Inloggen" rechts bovenin het scherm. Vanuit dit scherm kunt u of inloggen of onder in het scherm kiezen voor de optie Klik hier om u aan te melden . Vul uw gegevens in op het formulier en klik op “Verstuur” of neem zelf contact op met Xtra-Burenhulp.
  2. Ga naar de ? rechtonderin de pagina en klik op het groene email icoontje en voer uw gegevens in en verstuur deze. Er wordt dan contact met u opgenomen.

Ik weet mijn wachtwoord niet meer, hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen?

Via het scherm waarmee u kunt Inloggen ziet u naast de login button de optie Wachtwoord vergeten. U komt nu op de pagina terecht waar u het wachtwoord kunt laten resetten (uw nieuwe wachtwoord ontvangt u per mail). Controleer voor de zekerheid ook uw spam box. Let op: het e-mailadres dat u hier invult moet gelijk zijn aan de gebruikersnaam waar u mee inlogt.

Burenhulp

Waar dient het platform Burenhulp voor?

Op het platform Burenhulp kunnen bewoners uit de buurt vragen plaatsen. Op deze manier kunnen vrijwilligers helpen bijvragen uit de buurt!

Hoe kan ik een bepaald bericht vinden?

Door middel van de zoek filters bovenin kunt u uw zoekopdracht verfijnen. Ook kunt u direct een bepaald bericht opzoeken door de naam in te voeren in het zoekveld.

Wie kunnen de berichten die ik op het prikbord zet zien?

Iedereen die onze website gevonden heeft, heeft de mogelijkheid om deze vraag via Burenhulp Xtra te bekijken. Wanneer je vraag via Social Media gedeelt is of op andere manieren gekopierd zijn, dan is /zijn deze ook daar zichtbaar.

Hoe reageer ik op een bericht?

Zoek een vraag- of aanbodbericht op waar u op wilt reageren en klik deze aan. In het tekstvlak onderin kunt u een reactie geven op de vraag of het aanbod en deze verzenden naar de desbetreffende vrijwilliger.

Overig

Wat kan ik doen als mijn vraag er niet tussen staat?

Heeft u een andere vraag, of een opmerking over de website. Via het ? rechts onderin de site kunt u een contact formulier invullen. Wij ondernemen dan spoedig actie.